Wednesday, January 30, 2013

12:05 AM - No comments

Popia Goreng

Aku nie kalau nak memasak ikot mood hehe...nie mood tgh datang nak main masak-masak..
tulaa asyik-asyik tgok blog resepi..semua resepi aku nak cubaa..huhu 
hari tu tengok popia goreng...ermmm sedapnya....lama tak makan popia nie..
beli kang mahal lak tak cukup..celah gigi jer...tu pun gigi belah kanan jer dapat hahahaaaa....
so aku pun suruh adik aku calling2 my mom nak beli lobak merah..sengkuang..and kulit popia..taugeh aku ingat kt kedai runcit umh aku ader tak payah laa beli...

Pada keesokkannya harinya....hahaha alamak ayat..caam buat cerpen lak..huhu belasah jerlaaa....hahahaha aku pun siap-siap potong lah bahan-bahan yang diperlukan...alamak..!!
taugeh xder..??? cam ner nak wat ...hurmmm x cukup korom niehh..x sedaplaaa...cikit jer dapat...
aku pun surh adik aku p beli...harammm...!!! makan jerk taw...aku lak maleh nak naik motor..maleh nk keluar..so aku tunggu bapak aku balik mintak belikan taugeh..bapak aku cakap taugeh abihhh...surh maa jer p beli...aiyaaa...kempunan ag aku nak makan arih tuh...

Jadi..esoknyalah baru aku dapat buat popia nie..hehehe sabar jerlaa...nak makan pun banyak dugaan..
Bagi resepi popia aku pada kali ini...aku try usha-usha blog Dapur Riuh Ibu.. 

Bahan-bahannya adalah..:-

kulit popia
taugeh
lobak merah-hiris halus memanjang
sengkuang-hiris halus memanjang
bawang merah-potong dadu
isi ayam- rebus dan carik2 kan
garam

-tumis bawang merah hngga naik bau..
-masuk taugeh, lobak merah, sengkuang dan isi ayam..
-biarkan kering sikit tp tidak terlalu lama, nanti layu sangat xsedap jg
-perasakn dgn garam
-sejukkn dulu baru masukkn dlm kulit popia dan gulung, hujung nya gam kan dgn air
-goreng dgn api sderhana..

sos pencicah:
2 cawan air
1sb cili kering-sudah dikisar
2 ulas bwg putih
sedikit asam jawa
1sb tpg jagung-bancuh dgn sdkt air
1/2 keping gula melaka
1st cuka(utk elakkan sos cepat rosak)
garam secukupnya
bijan (aku tak sukaa so tak guna..hehe)

-masak semua bahan kecuali tepung jagung dan bijan atas api sederhana
-bila dah kering sikit, masukkan sedikit bancuhan tepung jagung..boleh sesuaikn ikut kepekatan yg anda mahukan...
-masukkan bijan, sejukkan dulu baru hidang


Nie bahan-bahan yg aku guna untuk inti popia nie....


dah ciap goreng...yuhooooo...!! x sabar nak makan...nyum2...


 toraiii..jangan tak toraiii.......:)

0 comments: