Saturday, December 31, 2011

2:35 PM - No comments

Azam tahun BaRu....


Happy New Year 2012 Wallpapers HD


Ermm apa erkk azam tahun baru aku tahun niee….?? Haaaa azam thun bru aku nk tukar tphne laa tphne nie dah berkarat daa..dah masuk air…nk pakai tphne apa erk….?? Blackberry…?? Blueberry…?? Iphone..? Samsung…?? Nk tukr phne of coz laa kena simpan duit…cm mner nk dpt duit erk…??
Nk kena masuk ajen jualan lgsung ker…?? Atau nak jual top up jee…??
Kena fikir2 dah niee….agak2 mana lbh untung erkk…???
Umur pun dh meningkt niee
Dah 22 tahun…owhhh tidakkk dh tuaaa….hehehee
Aku kena menabung niee…cm mner erkk apa patut buat…

Tu dr segi ekonomi…
Dari segi pendidikan lak…
Aku nk belajar rajin2…sem nie aku kena pulun mesti kena dpt 4.00plat…
Then kelas mesti kena selalu hadir melainkan kalau kelas tu batal…ngeh2….
Asgmnt laakk mesti terus buat..jgn nk tgguh2 jee..
Nti kena cri tempt praktikall of coz laa aku nk cri tempt yg dekt then dapat elauun cikit…

Dari segi spiritual lak…
Aku kena bnyk kn baca yasiin bada setiap hari khmiss…
Kena baca al- quran selepas solat mgrib..spaya dpt ketengan jiwaa…..
Kena hafal surah bismillah lima n tujuh…
Kena selalu buat solat hajat dan sunat tahjjud malam hari…
Berzikir dan kena baca nama-nama allah sebelum study…..isnyaallaah ada keberkatan dalam hidup..
Cukuplaa berfoya-foya nieee….jgn lalai sgt….

Thursday, December 1, 2011

11:52 PM - No comments

Petanda Wanita / Awek Jatuh Cinta Dengan Lelaki



1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya seorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

Monday, November 28, 2011

12:41 AM - No comments

percintaan ini....




Walaupun hatiku berat untuk meninggalkanmu...
namun ku gagahi jua..kerana ku tak sanggup air mata ini mengalir di hadapanmu..
ku teruskan langkahku dan ku kuatkan semangatku....
agar air jernih ini tidak akan mengalir membasahi pipiku..
namun apa dayaku ianya tetap mengalir jua kerna ku tidak dapat menahannya untuk membasahi kelopak mataku disaat ku ingin meninggalkanmu..
entah kapan kita akan bertemu lagi....
mgkin di hari persandinganmu dgn si dia...
atau mungkin ianya jodoh kita..
hanya tuhan yang maha mengetahui segalanya...
.biarlah ku teruskan hidup ini tanpa kamu di sisiku...
biarlah ku pergi jauh darimu...mgkin bg mu cinta hanya seperti makan kuaci....dah ambik makan pastu buang kulitnya...
tetapi apakan dayaku bak kata sixth sense tnpa cintamu aku x mengerti...
bak kata radja ada apa dengan cintaaa.....??? 
dan ku ingin kau tahu bahawa 
aku menyayangimu dan mencintaimu seadanya....

Thursday, November 24, 2011

9:33 AM - No comments

Sayang..... Abang minta izin untuk nikah seorang lagi

“Aliyah yang sedang melipat kain,terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.
Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.
Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.
Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.
´Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,´ sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.
´Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,´ masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.
Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak-anak..
Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.
´Abang , Aliyah setuju dengan permintaan abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,´ Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.
Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.
´Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?´ pelik benar permintaan isterinya.
Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.
Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.
´Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri abang,´ terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.
´Kak Aliyah yang minta,´ masih lembut dia memujuk Qis.
´Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?´
´Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!´ terkejut Asraf Mukmin.
´Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. abang dah lama hidup dengannya. abang faham,´
Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.
Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.
Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.
Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.
Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.
breast breast… sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.
´Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama abang,´
Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.
Kepada:
Asraf Mukmin,
Suami yang tersayang…
Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,
Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu.
abang yang dikasihi,
Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.
1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tak sanggup abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan abang…
2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tahu selera abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. kasihan nanti, tak makan lah pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan abang…
3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak abang nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung… Aliyah sayangkan abang…
abang yang disayangi,
Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.
abang yang dicintai,
Di dalam sampul ini ada boring keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak . Jika munajat abang di Masjid Putra
mengiayakan tindakan abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu abang… Aliyah sayangkan
abang… Tetapi jika abang merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah… Aliyah sayangkan abang.
Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai.. air tangan Aliyah.
Salam sayang,
Aliyah Najihah binti Mohd Hazery
Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!
Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

9:28 AM - No comments

Enam Perkara Yang Lelaki Cari Dari Wanita

Lelaki ingin wanita yang boleh berikan rasa cinta pada mereka
  • Lelaki sebenarnya ingin mencintai wanita yang mencintai dirinnya berbanding mencintai wanita yang tidak mencintai dirinya. Jika anda berjumpa lelaki yang anda suka, anda berikan dia rasa cinta, nescaya peluang anda untuk miliki cintanya adalah lebih luas.
Lelaki ingin cari wanita yang menarik
  • Definisi wanita yang menarik adalah berbeza bagi setiap lelaki. Namun, mereka sentiasa mencari wanita yang menarik di mata mereka untuk di jadikan pasangan.
Lelaki ingin cari wanita yang cantik di mata mereka
  • Lelaki sentiasa mahukan wanita cantik dalam hidup mereka. Namun, cantik juga adalah perkara yang subjektif dan berbeza pendapatnya bagi setiap lelaki. Jika ada lelaki memilih anda jadi temannya, percayalah anda adalah wanita tercantik di mata dia.
Lelaki ingin cari wanita yang setia
  • Lelaki sentiasa berimpikan memiliki seorang wanita yang setia. Bagi mereka, wanita setia adalah aset paling berharga kerana wanita itu akan berada di samping mereka ketika susah dan senang.
Lelaki ingin cari wanita yang yakin pada dirinya
  • Lelaki akan memilih wanita yang paling percaya pada dirinya. Bagi seorang lelaki, kepercayaan dan keyakinan dari wanita yang mencintainya adalah penting. Bagi mereka, wanita yang yakin pada diri mereka akan membuatkan mereka lebih semangat.
Lelaki suka wanita yang berfikiran terbuka
  • Sekarang adalah zaman moden dan berfikiran terbuka antara kriteria yang di cari oleh lelaki zaman sekarang. Bagi mereka, wanita yang berfikiran terbuka lebih senang untuk di jaga dan di belai.

Wednesday, November 23, 2011

11:50 PM - No comments

11 Hadiah Terbaik Dari Suami Untuk Isteri Tercinta

1. Hadiah Mendengar : Berikan hadiah ini kepada isteri anda dan kamu hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan mencelah, jangan berangan-angan & jangan merancang bagaimana kamu hendak membalas. Pandang mata isteri semasa dia sedang bersemangat dengan apa yg nak dikatakan. (eye contact)
2. Hadiah Tanda Kasih : Jangan kedekut utk memberikan pelukan, ciuman & ramasan tangan. Selalu membelai dahi isteri berulang-ulang kali, mencium dahi dan kawasan muka isteri.. dan Biarkan tanda-tanda kecil ini menunjukkan rasa kasih dan sayang yg ada didalam diri anda..
3. Hadiahkan Sehelai Nota : Ia mungkin ringkas seperti “Sy Sayang Awak!.” , “sy nak awak selalu!” “Senyuman awak buat hati sy tenang.” atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah syair dan puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh insan yang dikasihi anda akan jumpa..
4. Hadiah Ketawa : Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah, “Saya suka ketawa bersama awak.” “Sy suka cara awak ketawa” “Sy suka cara awk berjalan” dan lain2.
5. Hadiahkan Puji-Pujian : Sesuatu yang simple seperti “Warna biru memang ngam dengan awak la” atau “Sedapnya masakan awak” atau “Cantik baju ni syg!” dan lain2..
6. Hadiah Bantuan : Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jemur/angkat baju, jaga anak, dan lain-lain kerja yg boleh mengurangkan keletihan isteri dengan kerja2 rumah dan tambah2 lagi isteri yg juga bekerja untuk membantu ekonomi keluarga.


7. Sekali-sekala buat kejutan untuk isteri anda. Seperti menghadiahkan dia sejambak bunga pada masa yg benar2 dia tak jangka.. Bercuti di tempat2 yg indah dan romantik..
8. Hadiah Bersendirian : Ada ketika kita hanya mahu bersendiri. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.
9. Hadiah Keceriaan : Cuba sedaya upaya supaya kita sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi.
10. Hadiah Riadah : Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Walaupun anda tidak minat dengan sukan/aktiviti itu, Kalah pun tak apa, sebenarnya kamu masih menang.. :)
11. Hadiahkan Doa : Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka setiasa berada di dalam doa kita.
*Suami yg mengamalkan tips2 ini insya’allah akan dapat merasa perbezaan layanan isteri anda semakin hari semakin syahdu…



Monday, November 21, 2011

12:11 AM - No comments

kEkaSih pILiHan


Assalamualaikum kepada pembaca semua, semoga anda semua berada di dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Syukur alhamdulillah kepada Allah swt, kerana diberi kesempatan untuk berkongsi sebuah kisah yang menarik buat anda semua.
Kisah yang saya perolehi daripada seorang sahabat di Facebook, mungkin sudah ada yang membacanya. Rasanya tidak menjadi kesalahan jika dikongsikan di sini pulakan. Kekasih Pilihan, itulah tajuk yang diberikan. Semoga anda semua dapat menjadikan teladan dan panduan dalam mencari cinta.
Alkisah, seorang lelaki A datang berjumpa dengan seorang perempuan. Perempuan yang paling ‘hot’ di kampusnya, kerana memiliki rupa paras yang fotogeniklah katakan, cantik, menawan dan yang paling orang suka dia ni seksi dan berada. Tapi sayang, dia seorang muslim.
Lelaki A merupakan anak seorang yang berpangkat Dato’, tapi entahlah Dato’ apa. Yang penting lelaki ini seorang yang kaya, kacak dan bergaya. Hendak pergi ke kampus pun pakai kereta mewah, siap ada driver lagi. Siapa yang melihat pun, melopong ajalah jawabnya.
Alice: Apasal awak datang nak jumpa saya?
Lelaki A: Saya dah jatuh cinta kat awak.
Alice: Sebab? (sambil memandang lelaki itu dengan sinis)
Lelaki A:  Kerana awak cantik. Sesiapa yang memandang awak sekilas pasti tak puas. Sudikah awak jadi girlfriend saya?
Alice: Tapi…
Lelaki A: Jangan risau Alice. Saya ada segala-galanya. Harta…kebahagiaan…dan apa je awak mintak, saya boleh bagi.
Alice: Maafkan saya, saya ada kuliah. (perempuan itu sengaja membuat dalih)
Seminggu kemudian, perempuan ‘hot’ ini didatangi oleh seorang lelaki lagi. Lelaki B, yang ini penampilannya agak islamic. Pakai baju Melayu siap bersongkok pula. Tapi, hati dia kita tak taukan. Apa-apa pun, kenalah bersangka baik.
Alice: Ha, ada apa ya?
Lelaki B: Assalamualaikum. (ucap lelaki tu lembut)
Alice: (agak terkedu seketika) Waalaikumsalam. Kenapa awak datang nak jumpa saya?
Lelaki B: Saya…saya…
Alice: Kenapa? Cakaplah…
Lelaki B: Saya jatuh cinta kat awak…
Alice: Sebab?
Lelaki B: Perlukah bersebab?
Alice: Ya. Sebab saya tak pernah kenal awak, tau-tau awak dah jatuh cinta…
Lelaki B: Baiklah, saya cintakan awak kerana Allah telah ciptakan perasaan cinta dalam hati saya untuk awak.
Alice: Owh! (perempuan itu melihat jam tangannya) Maaflah, saya ada study group. Lain kali kita borak lagi.
Maka tertinggallah lelaki B keseorangan tanpa mendapat jawapan dari gadis itu.
Seminggu seterusnya, perempuan itu didatangi oleh seorang lagi lelaki. Lelaki C, kali ini lelaki C berpenampilan biasa dan sederhana saja. Wajahnya juga tidaklah sekacak mana namun ada sesuatu pada wajah itu. Entah mengapa, perempuan itu mengukir senyuman manis untuk lelaki itu kerana dia pasti bahawa lelaki ini pasti akan bercakap benda yang sama.
Lelaki C: Assalamualaikum.
Alice: Waalaikumsalam, saya tau kenapa awak datang nak jumpa saya..
Lelaki C: (termangu seketika) Awak dah tau?
Alice: Why not? Awak cintakan saya?
Lelaki C: Ya, saya menyintai awak.
Alice: (tersenyum sinis) Well, kenapa pula? Sebab Allah telah menghadirkan perasaan cinta kat dalam hati awak untuk saya?
Lelaki C: (hanya mampu tunduk)
Alice: Kenapa diam? Atau awak jatuh cinta disebabkan rupa saya atau saya ni seksi atau saya ni anak orang berada..
Lelaki C: Demi Allah, semua itu tak betul. (lelaki C berubah menjadi tegas). Ya, memang benar saya jatuh cinta kat awak tetapi bukan kerana Allah atau kerana kecantikan awak, harta awak… saya jatuh cinta disebabkan Syaitan Durjana. Syaitan yang mendorong saya untuk mengejar awak. Kemana saja awak jalan, mata saya akan mengekori awak. Tatkala rambut ikal awak terbang ditiup angin, saya rasa perasaan saya kacau. Wajah cantik awak sentiasa datang bermain di jiwa saya padahal saya tak menginginkannya. Saya rasa rimas dengan perasaan saya. Saya semakin hanyut. Semakin terleka.
Alice: (terkedu) Apa awak nak?
Lelaki C: Saya tak mahukan apa-apa. Mungkin hanya sekelumit simpati. Hanya kalau awak sudi. Maafkan saya, saya mohon untuk berlalu.
Alice: Nanti dulu, siapa nama awak? Macam mana saya nak tolong awak?
Lelaki C: Nama saya…ah! Tak layak saya nak beritahunya kat awak. Sesungguhnya nama yang saya pinjam ini sungguh mulia. Saya pasti awak tau apa nak dibuat. Maafkan saya, saya tak sanggup nak berlama-lama di sini…Syaitan itu sentiasa membisikkan perkara yang jahat ke telinga manusia. Assalamualaikum.
Alice hanya melihat langkah lelaki itu tanpa sepatah kata.
Dua tahun kemudian.
Akif merehatkan dirinya di pelantar rumah sambil menghirup udara segar pagi. Tiba-tiba dia disapa oleh ibunya.
Ibu: Akif, ibu teringin nak tengok Akif berumahtangga. Akif takda ke pilihan hati Akif sendiri?
Akif: Entahlah ibu. Susah kita nak mencari pasangan yang betul-betul berdiri di atas landasan yang teguh.
Ibu: Akif, ibu faham. Memang susah nak cari orang yang seperti itu, kalau ada pun, nisbahnya kecil. Manusia makin hanyut ditelan arus dunia. Semakin moden, semakin lupa tanggungjawab kita sebagai muslim. Tapi Akif, kita juga boleh menjadi pengubah.
Akif: Ibu, Akif faham. InsyaAllah ibu, Akif akan cari seorang perempuan jika dia tak seperti yang Akif harapkan, Akif yang akan membentuk dia, mengubah dia. Akif akan cuba laksanakan permintaan ibu.
Ibu: (tersenyum) Akif, ibu rasa ibu sudah berkenan dengan seorang gadis ini. Dia baik dan manis juga orangnya. Pekerjaannya juga mulia. dia bekerja sebagai seorang guru di sekolah menengah agama. Ibu dah berbual-bual dengan ibu bapanya. Baik sungguh mereka itu.
Akif: Siapa dia ibu? Siapa nama dia?
Ibu: Nur Alissa Zakiyyah.
Seminggu sebelum hari pertunangan. Waktu itu, Akif berada di rumah Nur Alissa Zakiyyah. Baru kali pertama Akif ke sana. Rumah yang dijejakinya ini sungguh besar dan luas. Halamannya juga menarik bersama landskap yang begitu teratur. Bunga-bungaannya memukau mata. Suasana agak hingar-bingar. Ibu Akif berada di dalam rumah mungkin sedang sibuk membantu mereka yang lain menyiapkan juadah makan tengah hari bersama.
 
Akif berjalan menuju ke suatu sudut di halaman itu namun langkahnya terhenti apabila terlihat seorang gadis bertudung hijau lembut sambil mengenakan pakaian baju kurung. Entahlah baju kurung jenis apa yang penting ianya gubahan moden seiring mengikut zaman. Gadis itu seperti pernah dilihatnya di dalam sekeping gambar. Gambar yang diberi ibunya. Mungkinkah itu bakal tunangnya? Akif memberanikan diri untuk menyapa gadis itu.
 
Akif: Assalamualaikum.
Alissa: Waalaikumsalam. (Alissa tersenyum lantas membelakangi Akif)
Akif: Awakkah Nur Alissa Zakiyyah?
Alissa: Dan awak pula Akif Rahmankan? (soal Alissa tanpa menjawab pertanyaan Akif terlebih dahulu)
Akif: Ya, Akif Rahman Bin Razaq. Awak belum jawab soalan saya.
Alissa: Hurm…akhirnya…
Akif: (Akif hairan) Kenapa? Pernahkah kita bertemu atau berkenal?
Alissa: Ya.
Akif: Siapakah awak? (tanya Akif penuh kehairanan)
Alissa: Nama saya Nur Alissa Zakiyyah binti Aziz. Sayalah Alice.
Akif: (terkesima) Subhanallah. Awak dah berubah, saya langsung tak cam awak. Macam mana awak boleh jadi macam ni?
Alissa: Bukankah awak yang meminta sekelumit simpati dari saya?
Akif: Alice…(terharu)
Alissa: Akif, saya dah jatuh cinta kat awak. Dah lama.
Akif: Sebab?
Alissa: Saya mencintai awak kerana agama yang ada pada awak.
Akif hanya tersenyum…:)

Tuesday, October 25, 2011

9:37 PM - No comments

kawan saya ckp my Face ader gaYa cm "keIBuan"...tol atau tIdaK...??


dISini aDer bEberApa Fakta....hEHeeeehE.....

1) Ermm,,,aku nie suka kn budak2 nak2 yg umr kecik2 cm baby coz comel sgt...suker tgk dowg...cuke cubit...tarik2 pipi depa....

2) Aku ingt lagi time tu aku nek bas rapid bru balik dr g MINEs...shoping2...penat laa kata kn...tetber ader sorg dak nie...duk usha2 kt aku...hhihi...aku pun senyum jer la kt dia....ckp "meh la cnie duk kat akak.."...waaa dia respon bek punyer....huhu....dia senyum2 je....so haappy laa aku....hehe....uper2 nye nenek dia ckp uper aku cm mak dia....hehe...patut laa dia nk jer kat aku...hihihih....


3) salah satu jgak aku nie SUker ambik pic ngn dak2 coz aser cm comel jer......Saper .....??? aku laa yg comel hahhaaa....ahaaksss...terlebih sudah....eyewwww.....


4)  ari tu g time square ngn my belangkas.. hehe...so ader laa sorg dak nie around 1 thn kot...comel sgt...aku nie dh laa lapa kot time tu...mklum laa bru nk mkn pagi...padahal dah kul 3pm..memg patutla perot aku nie memulas2 mintak di isi...huhu...tgh2 mkn tu aku terlihat dak tu tgk2 kat aku...hehe...dlm ati " akak comel yer dik.." hahaha.... aku senyum jer kat dak tu sambil lmbai2 tgn kat dia..pastu sambung mkn balik...mkn2...tetba aku tgk dak tu balik...dia tunjuk2 kat sesuatu...aku senyum jer laa...pastu dia cm nk ckp something...tp aku mner laa phm...heheh....so aku tunjuk laa nk air erk...pastu dia anggunk...laa cian nya...dahaga upernyer...aku pun pngil dtg cnie....huhu tp dia x dtg...coz duk dlm kerusi baby...hihi...so mak dia pun g la beli air kat dak tu....cian pulak aku tgk....muuuuuahhhh kiss kat pp baby tu....


So...??? aper koMen korg......?? heheh....ahakss...

8:55 PM - No comments

beRhati-hAti seMasa BerjalaN-jalaN puLang kE kELaS....

Selepas kelas Dr. Azahari, saya dan rakan-rakan keluar dari bilik kuliah menuju ke perhentian bas. Ketika dalam perjalanan menuju ke perhentian bas sebuah kereta saga muncul, kelihatan rakan sekelas saya iaitu Nik Asyraf sedang memandu kereta saga tersebut. Dia menyapa saya dan rakan-rakan. Dia juga menjemput saya dan rakan seramai 7 orang untuk menaiki keretanya ke kolej. Tetapi kami semua tidak menaiki kereta tersebut  dan mengucapkan terima kasih kepada nik asyraf kerana sudi menumpangkan kami. Selepas keretanya berlalu pergi kami semua meneruskan perjalanan untuk ke perhentian bas. Tiba-tiba kami terlihat seekor anjing sedang berkeliaran di kawasan tempat letak kereta. Mastura menjerit supaya jangan ada sesiapa pun yang lari tetapi kawan-kawan saya yang lain lari secara perlahan, selang beberapa minit kami berjalan kaki semakin laju menuju ke perhentian bas. Apabila sudah sampai di perhentian bas kelihatan sebuah bas menunju kearah perhentian tersebut. Kami seterusnya berjalan menuju kearah bas tersebut tetapi malangnya apabila berada berhampiran, bas tersebut terus berlalu pergi begitu sahaja. Kami semua menjerit dan duduk semula di kerusi yang disediakan di perhentian tersebut untuk menunggu bas yang seterusnya tiba.


kita org paling berhati2 apabila ternampak anjing liar nie...sEraM...!!!!

8:46 PM - No comments

First Week at UPM (sEm 3)


1st day aku sampai ari ahd..area jam 8.00 am..
dah sampai tu trus g nek office nak minatak kunci
tp pk cik din ckp org pjbt x dtg lg so aku tunggu kat surau dlu...
maklum laa penat...tegang2 urat n bdn dlu...huhu

tetba dgr ader cm org tarik kerusi...
ermm mybe dah ader org dftr nie kot....
mkin lama makin bnyk pulak bunyi kerusi tu...

aku pun bgun g bsuh muker...hehehe..mklum laa dr dlm bas tido kot...
Then aku bru teringt coz aku der mohon utk tukar aras ari tu..
ermm..mintak2 laa dpt..

smpai kat dlm dewan tu kak aan suruh ic  borang..
so aku pun ic laa..
then g dftr nama n check nama kat bilik mana aku duduk...

Alhamdulillah...aku dpt aras satu....YaHOOOOOOO....!!!
bestnyer....kurang cikit beban nak angkt brg2..

EsOkkkk......

1st time..pg isnin xder kuliah...
xder aper yg best cumer ptg tu awal2 dah dpt asgmnt...kaunseling...huhu...aiyoooo....

LuSEEE.....

pg tu kelas research methodology...
mula2 seblum msuk aku ingt kena wat tesis dh kot subject nie...
fuhhh...legaa...juz cri pasal journal n tesis master n pHd....(asgmnt yg hard bg sem nie)

RabUU....

dr sem stu pai dua...
xpnh pun der kelas mlm...
tetba sem nie yg elektif kiterowg der kelas mlm...
pai kul 11 lak tu...
prof yg ajar tu my PA so aku dh kenal laa...
hehhe.....
adeh...prof tu tgk jer cm tu tp...cam2 cter terkeluar dr mulut diaa....tp fun laaa
1st msuk tu dia suruh semua dak2 duk depan...
pas tu dia inform kat kte org aper itu 4ADAB...
isyhh....cm kelas agama laa pulak....huhuhu
 " sebab aper kamu x dpt 4.o sebab kamu x ada adab yg betul"

Monday, September 5, 2011

10:45 PM - 2 comments

PetaH nYer diA.....


aku nie..suka ngn dak2 entah x taw kenapa...hehhee

alergik kot....

aku suka sakat anak mak cik aku...

yg sowg laki n pompan 

lebih kurg umr dlm 3 ngn 4 thn...

satu hari time raya kedua x cilap aku...

dalam keta...

aku tunjuk laa tnya diaowg nie saper....(nenek)

sara : " wan ecah"

haiqal : "bukan laa..wan"

sara : wan eecahh"

haiqal : "wannn"

makin lama makin bising....hehehe
sara : " wannnn ecaaahhhh..!!"

haiqal : " wannnn...!!!" dengan geram dia g tarik rmbut saara...

maka berlaku la pergaduhan diantara budak2 kecik nie....hehhee

wan ecah/wan: "uishhhh sama jer....!!!"

hahahaa....nenek aku marah...aku aper lg...pecah perut laaa...

semua duk ketawa dlm keta tu...

suka tgk dak2 nie...

ader jer ragam dowg..





SaRah..n HaiQaL..





10:31 PM - No comments

SaKit keRR.....??


Eh..atap umah aku bocor ker...??
tetba aku raser cam ader air jatuh atas muka aku...
nak buka mata punyerla susah...
mklum laa semalam aku tido lewat...sibuk dok upload pic rayer...
makin lama aku raser makin banyak pulak air ujan nie jatuh...
nak kata ujan pelik jgk aku x dgr pun bunyi guruh...
ujan apatah lagi....

adeh...mimpi ker aper nie....
ohhh.....
men kasar nmpak...
hahahaaa....
adik aku yg drjh 6 rupernyer...
dia g renjis air kat muka aku...
adeh.....
nak gerak aku bgun katanyer....

then....kul 8am aku
gerak g bndar ngn bapak aku...
cter la kat my dad yg aku dpt blok atas sekali...
tension jgk laa...
coz 1st check dpt tgkt bawah 2nd check dpt ats...
abah aku ckp try sruh mama tphne pejabat kolej tnya mintak tukar bilik...

sampai jer kat opis mama...
aku suruh mama tphne pjbt kolej...
maklum laa my mom pndai cikit kalau bab2 cm nie....ahakss...

mak aku ckp org tu suruh wat surat..
kalau mintak tukar ramai yg nak tukar..
frust jgk time tu...
adeh...
nak surat doktor lak tu....
bru aku teringt aku pernah xcident motor dlu....
haaaa...
jgn ingt aku merempit erk....
cikit2 dlu ader laaa....
tu zmn remaja jer....
tp xcdnt tme kecik lg...

sampai jer kat klinik tu...
aku pun dftr la..
bg ic kat kaunter..
agak lama jgk laaa....
sampai aku tertido kat sofa klinik tu..
mujur x kuar air liur basi kalau x malu jgk aku...hehehe
 
then ....tiba2

aku dgr suara.." Nur Farhanna bt Mohamad Adnan"
saper pulak pnggil nie...
abah aku kejutkan...opss hehee...luper ingt atas katil da td...
mc tu pnggil....

"awak sakit aper...?''

"sakit hati.... eh cilap...sakit kaki"
tu laaa mamai lg...

"okey xper..tungu kejap nti no nek.."

dalam 30minit tu aku tgk kat screnn klinik..2111..bilik 2
eh cm kenal jer no nie....
apa lagi masuk laa...

jumper HA kat situ cter la...bla..blaaa...blaaa...
" okey tunggu kat luar nti sya tunjuk kat dr suruh dia wat memo.."

pastu aku masuk kat bilik 4...
pergh...boleh tahan jgk Dr nie....huhu...
aisemen...sempat lg...
cter laaa masalah kesakitan yg aku hadapi...
tgk Dr tu respon baik jer...
aku mintak ngn dia ubat gastrik...
hehhee...alaaa wat simpan jer...kalau2 takut dtg gastrik nie...
bak kata peribahasa.."sediakan payung sebelum hujan..."....







9:30 PM - No comments

Lelaki Idaman Setiap Wanita.....


Lelaki idaman saya adalah...
Seorang lelaki yang beriman...
Yang hatinya disaluti rasa takqwa kepada Allah...
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam...
Yang sentiasa haus dengan ilmu...
Yang sentiasa dahaga akan pahala...
Yang solatnya adalah maruah dirinya...
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar...
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu...
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah...


Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang menjaga tuturkatanya...
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya...
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya...
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang...
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang...


Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang menghormati ibunya...
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga...
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam...
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan...
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat...


Lelaki idaman saya...
Sentiasa bersedia untuk menjadi imam...
Yang hidup dibawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah...
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara...
Yang menjaga matanya dari berbelanja...
Yang sujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah keatasnya...


Lelaki idaman saya...
Tidak pernah membazirkan masa...
Matanya kepenatan kerana penat membaca...
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir...
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan...
Bangunnya subuh penuh kecergasan...
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan...


Lelaki idaman saya...
Sentiasa mengingati mati...
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat...
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga...
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik...
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian...


Lelaki idaman saya adalah...
Lelaki yang tidak terpesona dengan buaian dunia...
Kerana dia mengimpikan syurga...
Di situlah rumah idamannya...
Dan dia ingin membawa saya bersama...
Dialah lelaki idaman saya...